Förhandlingarna om finansiering av Spårväg syd och nya tunnelbanelinjer i Stockholm har brutit samman. Orsaken är ett regeringskrav om positivt förhandsbesked för en östlig motorvägsförbindelse – ett krav som Region Stockholm och Stockholms stad avvisat, rapporterar Lokaltidningen Mitt i.
När regeringen i våras tillsatte en särskild förhandlare för att lösa finansieringsproblemen för tunnelbanesatsningarna i Stockholm, fördes samtidigt ett nytt krav fram: en avsiktsförklaring om den så kallade östliga förbindelsen, en motorväg som ska knyta samman Norra och Södra länken. Det kravet möttes med stark skepsis från regionens sida.
Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons anklagar Socialdemokraterna för att ha spräckt förhandlingarna. Han menar att det var bristen på stöd för regeringens krav om östlig förbindelse som blev avgörande.
Från regionalt håll betonar trafikregionrådet Anton Fendert istället vikten av att utgå från Stockholmsregionens verkliga behov. Han efterlyser en samlad process där kollektivtrafik, klimatmål och resandebehov vägs in innan enskilda infrastrukturobjekt pekas ut.
Första halvan finansieras – resten skjuts upp
För Spårväg syd finns nu endast pengar till etappen mellan Flemingsberg och Skärholmen. Det framgår av uppgifter till Lokaltidningen Mitt i. Totalt skjuts 1,3 miljarder kronor till projektet från regionen, staten och berörda kommuner, vilket höjer budgeten från 4,2 till 5,5 miljarder kronor.
Målet är att denna första etapp ska kunna tas i bruk år 2035, förutsatt att beslut om medfinansiering tas redan i år. Däremot saknas medel för den avslutande sträckan mellan Skärholmen och Älvsjö. Enligt Mitt i:s källa överväger parterna att hänskjuta finansieringen av den delen till nästa nationella planperiod, som börjar 2037. Alternativt kan frågan hanteras i en separat förhandling.
Kommuner kräver helhet
För Stockholms stad är sträckan Skärholmen–Älvsjö särskilt känslig. Om den inte byggs kan spårvägen hamna utanför stadens gränser, vilket i sin tur kan göra det juridiskt problematiskt för staden att bidra ekonomiskt.
Stadsbyggnadsborgarrådet Jan Valeskog säger till Mitt i att kommunerna tillsammans med regionen har lagt fram ett gemensamt förslag på finansiering av hela sträckan, och att det nu är upp till regeringen att agera. Han understryker att hela Spårväg syd måste byggas – inte bara första delen.
Totalt omfattar Spårväg syd 17 kilometer mellan Älvsjö och Flemingsberg, med planerade hållplatser vid bland annat Kungens kurva och Skärholmen. Ursprungligen beräknades kostnaden till 4,2 miljarder kronor, men den första etappen beräknas nu ensamt kosta upp till 5,5 miljarder i 2016 års penningvärde.
Osäker framtid
Tidsfristen för att nå en överenskommelse löpte ut den 30 juni, utan resultat. De intensiva förhandlingar som pågått sedan april mellan regeringen, Region Stockholm, Stockholms stad och Huddinge kommun har därmed inte lett till någon slutlig lösning.
Uppgifterna från Lokaltidningen Mitt i tyder på att regeringen är villig att skjuta till pengar – men bara om regionen först backar upp statens planer på en östlig motorvägsförbindelse. Det innebär i praktiken att kollektivtrafikinvesteringarna kan komma att villkoras med stöd för utbyggd biltrafik. Regionens linje har varit att sådan prioritering måste föregås av bredare diskussioner om Stockholms infrastrukturbehov.
Källa: Mitt i, Region Stockholm