Hårdare tryck på bostadsannonser

Foto: Holger Ellgaard

Antalet bostadsannonser minskar, medan antalet personer som tittar på annonserna ökar. Statistik från Hemnet ger en tydlig bild av obalansen mellan utbud och efterfrågan på bostadsmarknaden.

Utbudet på bostadsmarknaden ser ut att ha nått en topp 2011. Sedan dess har antalet annonser på annonssajten Hemnet, som dominerar marknaden, minskat med 20 procent om man jämför årets första åtta månader. Närmare 140 000 annonser om villor och bostadsrätter hade till och med vecka 40 publicerats på sajten.

Parallellt får annonserna allt fler besökare. Varje annons har i år haft i snitt 716 unika besökare, att jämföra med 508 bara för två år sedan.

-Utbudet har minskat på de flesta marknader. Det blir färre och färre bostäder på hyllan, säger Staffan Tell, talesperson för Hemnet.

InlåsningseffekterMånga som vill flytta har gjort det, det tillkommer för få nya bostäder för att få fart på rörligheten och ovanpå det finns inlåsningseffekter.

-Det är många som inte säljer för att det ses som krångligt och för dyrt. Kraftigt stigande bostadspriser innebär att stora latenta skatteskulder har byggts upp, säger Staffan Tell.

Han tror inte att nedgången hos Hemnet beror på att säljare väljer andra annonsforum i stället.

-Vi har ungefär 90 procent av marknaden. Det har inte förändrats.

Förutom att antalet annonser minskat säljs ungefär var fjärde bostad i storstäderna innan visning, enligt mäklaruppgifter.

Fart efter amorteringskravNedgången i annonsantalet har skett successivt. Men jämfört med förra året har det dock skett en liten ökning. Det tror Staffan Tell kan hänga ihop med amorteringskravet. När Finansinspektionen först presenterade sitt förslag ökade aktiviteten kraftigt bland både säljare och köpare, som ville göra sina bostadsaffärer innan nya krav införs.

-Nu har kravet mjukats upp och människor har blivit mer medvetna om vad det innebär. Så vi tror inte att vi kommer att se liknande effekter.

(TTI