NCC:s jätteprojekt Hangar 5 rullar på

Vyn ger en bild av den framtida Brommastaden med arbetsplatser, bostäder och handel. Gamla Ulvsundas industriområde omvandlas nu till en modern stadsdel. Området blir en knutpunkt med närhet till flyg, tvärbana, t-bana och bussar. Illustration: NCC/WTR.

Projektet omfattar ett kvarter i en ny stadsdel med ett attraktivt läge nära Bromma flygplats och tvärbanans nya gren. Hangar 5 får 52.000 kvadratmeter uthyrningsbar yta som ska rymma kontor, hotell, handel och servicefunktioner. Stadskvarteret ingår i utvecklingen av gamla Ulvsunda som nu omvandlas till Brommastaden med arbetsplatser, bostäder och butiker.

Text: Christina Linderoth-Olson
Foto: NCC/Kristoffer Rozental
Illustrationer: BAU, NCC/WTR

ICA Maxi öppnar runt 11.000 kvadratmeter butiksyta i bottenplanet. Andra hyresgäster blir Biz Apartments long-stay hotell, Bromma stadsdelsnämnd, SATS, coworkingföretaget Quick Office, Slash konferensavdelning, en restaurang och en espressobar. Under hela kvarteret görs parkeringsplatser som drivs av Parkman.

 

bild
Panorama har en rund form och glasfasad. Huset som ska rymma kontor har 360 graders utsikt. Foto: NCC/Kristoffer Rozental.

 

Hangar 5 är ett spännande bygge som omfattar fyra hus med individuell gestaltning i olika material – betong, tegel med trädetaljer, metall och glas. Två fastigheter är placerade i front mot flygplatsen. Byrån för Arkitektur & Urbanism BAU ligger bakom formgivningen. Hotellet har en ljusgård från tak till bottenvåning som lyser upp interiören. Kontorshuset Panorama är en fristående byggnad med rund form. På taket skapas en lanternin som släpper in ljus hela vägen ner. Glasväggar i kontorsvåningarna ger en fantastisk utsikt över området.

2018 drog NCC igång bygget som ska stå klart 2021/2022. 

 

bild
En lanternin som ger ljusinsläpp genom hela huset byggs på taket. Foto: NCC/Kristoffer Rozental.

 

– Tvärbanans utbyggnad till Bromma Blocks och Hangar 5 gör detta område till en ny knutpunkt och vi tillgängliggör nu den här delen av staden på ett sätt som inte gjorts tidigare. Här går infrastrukturutbyggnaden hand i hand med stadsutvecklingen och det är imponerande av NCC att de hunnit så här långt på så kort tid med byggnationen av ett nytt stadskvarter, säger Kristoffer Tamsons, trafikregionråd Region Stockholm (M).

 

bild
Kristoffer Tamsons, Trafikregionråd i Region Stockholm (M) ser ut över landningsbanorna på Bromma flygplats. Hangar 5 är granne med flygplatsen. Foto: NCC/Kristoffer Rozental.

 

Tvärbanans hållplats vid Bromma flygplats invigs runt Lucia. Man provkör redan tåg på linjen. ICA Maxi öppnar dörrarna till påsk 2021 och då tillkommer en entré till tvärbanans hållplats vid ett butiksplan. Den stora entrén till hållplatsen placeras under tvärbanan mot Bromma Blocks.

 

bild
Den spiralformade trappan leder uppåt i Panoramas ljusgård. Fastigheten som byggs för kontor har en spännande rund form.
Illustration: BAU.

 

– Projektet fortgår som planerat. 380-450 personer inom olika yrkesgrupper är involverade, antalet varierar med olika faser. Ett stort gäng projektörer tillkommer utöver dessa. Covid-19 har inte påverkat tidsplanen, även leveranser från utlandet har fungerat som de ska. NCC vidtog dock åtgärder som extra städning av toaletter och andra utrymmen samt gjorde en satsning på information, berättar Harald Stjernström, projektchef på NCC Building.

 

Hangar 5 är granne med Bromma Blocks. Tomten har formen av en tårtbit och bygget är en utmaning på flera sätt. Vägg i vägg löper tvärbanans nya gren som ska gå från norra Ulvsunda till Kista och Helenelund. Alldeles intill ligger också Bromma flygplats. Flygplatsens infart är en riksangelägenhet och där gäller särskilda regler som byggprojektet måste förhålla sig till. Leveranser eller material får till exempel inte ställas där eftersom vägen måste hållas öppen för genomfart. För bilister går Ulvsundaleden snabbt att nå och Sundbybergs centrum med t-bana och bussar finns på tre minuters avstånd.

 

bild