Självkörande tåg gör teknikbyggnad på Långholmen onödig

Nya utredningar visar att Gula linjen kan byggas utan teknikbyggnad på Långholmen. Region Stockholm/Martin Thelander
Nya utredningar visar att Gula linjen kan byggas utan teknikbyggnad på Långholmen. Region Stockholm/Martin Thelander

Ett nytt trafiksystem för självkörande tåg på Gula linjen gör att Region Stockholm inte längre behöver bygga en teknikbyggnad på Långholmen. Det visar nya utredningar efter trafiknämndens beslut i mars om extra finansiering. Förändringen minskar både byggtid och miljöpåverkan, enligt Johan Brantmark, chef för Gula linjen.

I mars beslutade trafiknämnden i Region Stockholm att bevilja extra finansiering för Gula linjen, bland annat för ett nytt trafiksystem anpassat för självkörande tåg. Nu visar nya analyser att satsningen gör det möjligt att bygga linjen utan den planerade teknikbyggnaden på Långholmen.

– Vi har utrett och analyserat vilka möjligheter ett helt modernt trafiksystem ger och ser nu att det bland annat innebär att vi inte behöver bygga en teknikbyggnad på Långholmen – den funktionen behövs inte, helt enkelt, säger Johan Brantmark, chef för Gul linje.

Fristående linje med ny teknik
Tunnelbanans gula linje blir en helt fristående tunnelbanelinje mellan Älvsjö i söder och Fridhemsplan i norr. Linjen skiljer sig från dagens tunnelbana på flera sätt, bland annat genom ett nytt trafiksystem som möjliggör både självkörande tåg och plattformsdörrar. Det var grunden till beslutet om extra finansiering tidigare i år.

Trafiksystemet bygger på  ny teknik där styrning, övervakning och kommunikation sker digitalt, vilket minskar behovet av separata tekniska anläggningar. Systemet är också utformat för att bidra till energieffektiv drift och ökad säkerhet.

Mindre byggtid och miljöpåverkan
– Att vi också slipper att bygga ett teknikhus är en bonus – vi vill alltid bygga minsta möjliga anläggning med tanke på både ekonomi och miljö. Det är också positivt för närområdet på Långholmen, som slipper både en byggtid och en permanent byggnad, säger Johan Brantmark.

Källa: Region Stockholm