De förberedande arbetena har inletts vid nya Slussen

Vy över Katarinahissen och Katarinaparken. Källa: Foster + Partners 2014
Vy över Katarinahissen och Katarinaparken. Källa: Foster + Partners 2014
Vy från terrasserna på Södermalm. Källa: Foster + Partners 2014
Vy från terrasserna på Södermalm. Källa: Foster + Partners 2014
Nytt atrium under Katarinavägen. Här kopplas handel, kollektivtrafik och kajer samman - Källa: Foster + Partners 2014
Nytt atrium under Katarinavägen. Här kopplas handel, kollektivtrafik och kajer samman - Källa: Foster + Partners 2014

Parallellt med många överklaganden och turer kring nya Slussens utformning har det konkreta arbetet med att skapa en av Stockholms viktigaste knutpunkter inletts. Under våren och sommaren pågår fortfarande röromläggningsarbeten, en nödvändig förberedelse inför de stora entreprenaderna som förhoppningsvis kan inledas under 2016.

Den övergripande målsättningen med nya Slussen är att omvandla den befintliga konstruktionen, som stod klar på 1930-talet, till en av Stockholms mest attraktiva mötesplatser med nya torg, kajer och områdets första park.  Nya Slussen anpassas till dagens trafikflöde, ytorna för biltrafik minskas och mer utrymme frigörs för kollektivtrafiken samt för gående och cyklister. Nya Slussen är inte bara ett av Stockholm och Sveriges hittills mest omfattande infrastrukturprojekt, det är även ett projekt med lång livslängd. När nya Slussen står klar räknar Stockholms stad med en livslängd på 120 år.

Formella detaljplanefel senarelägger nya bussterminalen
I mars 2014 meddelade Mark- och miljööverdomstolen att de inte beviljar prövningstillståndet för bussterminalens detaljplan. Det markerade startskottet för ett nytt planarbete som beräknas ta mellan tre och fyra år.

–En granskning visade på ett antal formella fel i detaljplanen för den nya bussterminalen. Finansieringen behöver presenteras mer utförligt och detaljplanen ska genomgå en plansamrådsprocess, vilket den tidigare detaljplanen inte gjorde eftersom den utgjorde en del av den övergripande detaljplaneringen för Nya Slussen. Tidsuppskattningen på mellan tre och fyra år inkluderar tid för eventuella överklagansprocesser, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig för nya Slussen på Stockholms Stad.

Nya Slussen är ett komplext projekt. Det består av delprojekt som omfattar land, vatten och berg. För att samtliga pusselbitar i projektet ska klaffa är det av yttersta vikt att delprojekten påbörjas i rätt ordning. I februari presenterade en oberoende expertgrupp sin granskning av projektet Slussen. Expertgruppen rekommenderade att ett antal kompletterande redovisningar och beräkningar skulle göras. Projektet har sedan dess arbetat med att ta fram dessa.

Byggstart kan förhoppningsvis äga rum 2016
–Just nu befinner sig projektet i ett läge där vi väntar på att politikerna ska fatta beslut efter att ha tagit del av de kompletteringar och svar på frågeställningarna som expertgruppen presenterade. Frågeställningarna berör bland annat hur man prioriterar olika trafikslag, hur cykelbanorna ska dras över Södermalmstorg samt gestaltningen av nya Slussen. Den politiska ambitionen är att byggstarten ska äga rum under 2016. Förhoppningen är att politikerna ska återkomma med besked angående de lösningar inom ramen för detaljplanen som berörs av frågeställningarna. Deras svar kan avgöra vilka entreprenader som står näst på tur, säger Eva Rosman.

För närvarande pågår ledningsomläggningsarbeten, som är en förutsättning för att de stora entreprenaderna ska kunna sättas igång.  Samtliga VA-ledningar vid Slussen byts ut och ledningsomläggningar pågår på Södermalmstorg, Stadsgårdsleden, i korsningen Hornsgatan/Götgatan och i Gamla stan. Arbetena färdigställs under sommaren.

När ledningsarbetet och de arkeologiska utgrävningarna är avslutade på Södermalmstorg byggs nya hållplatser för stadsbussarna på torget. Där ska bussarna stanna under byggtiden, då Katarinavägen är avstängd i cirka fyra år.

Nya regleringsluckor anläggs i Mälaren
Våren 2014 inleddes renoveringen av Katarinahissen. Den första etappen är färdigställd, arbetet med hissens grundläggning inleds när de stora Slussenprojektets större entreprenader påbörjas.

En stor upphandling värd 100 miljoner kronor är avslutad och projekteringen inför arbetet med att anlägga ett nytt system med regleringsluckor i Mälaren inleds under våren. Mälaren har för närvarande endast fyra intappningsställen, som tillsammans har för låg avtappningskapacitet när vattenståndet är högt, exempelvis i samband med vårfloden.

–De nya regleringsluckorna ökar kapaciteten och reglerar vattennivån på ett effektivt sätt. Avbördningskanalerna med luckorna placeras på båda sidor om den nya slussrännan för båtar som byggs i samband med att nya Slussen växer fram, säger Eva Rosman.