I och med att Citybanans sprängningar avslutades i februari är nu projektets tunneldel öppen hela vägen. I urberget under centrala Stockholm löper nu en sex kilometer lång pendeltågstunnel parallellt med en service- och räddningstunnel. Järnvägsnyheter.se fick en guidad tur nere i Stockholms underjord.
När den 6 kilometer långa pendeltågstunneln, Citybanan, är klar 2017 får pendeltågen egna spår i en sex kilometer lång tunnel. Övrig tågtrafik fortsätter på de nuvarande spåren. Med detta fördubblas spårkapaciteten och alla tåg kan gå tätare och punktligare. Byten går smidigare tack vare de nya stationernas närhet till buss och tunnelbana. Citybanan får två nya stationer: Stockholm City och Stockholm Odenplan samt en 1,4 km lång järnvägsbro i Årsta. Det är Trafikverket som bygger Citybanan i nära samarbete med upphandlade entreprenörer, Stockholms stad, Stockholms läns landsting samt SL.
Tillfartstunnlarna är sedan länge på plats, de väldiga bergrummen för stationerna likaså. En hel del arbete kvarstår – inte minst ska de två stationerna byggas klart och räls läggas i hela tunneln. Men redan nu i mars har cirka 25 procent räls lagts i tunneln och de första kontaktskenorna har också börjat installerats.
– Vi har tagit ett viktigt steg mot målet: fördubblad kapacitet på järnvägen genom huvudstaden där tågen kan gå tätare och punktligare samt kraftigt förbättrad tillgänglighet med de två nya stationerna, säger Kjell-Åke Averstad.
Läs mer om Citybanan i Nr.2 av Nordisk Infrastruktur