Kunglig invigning av Norra länken

Konung Carl XVI Gustaf, Kronprinsessan Victoria, Finansborgarråd Karin Wanngård, Trafikverkets chef Gunnar Malm och infrastrukturminister Anna Johansson invigde Norra Länken. Foto: Christer Wiik
Konung Carl XVI Gustaf, Kronprinsessan Victoria, Finansborgarråd Karin Wanngård, Trafikverkets chef Gunnar Malm och infrastrukturminister Anna Johansson invigde Norra Länken. Foto: Christer Wiik
Foto: Christer Wiik
Foto: Christer Wiik

En gemensam knapptryckning, utförd av bland andra Konung Carl XVI Gustaf och Kronprinsessan Victoria, fick bommarna att gå upp och de första bilarna kunde därmed börja rulla genom tunnelsystemet Norra länken i norra Stockholm.  Projektet har hitintills varit en framgång då kostnaden har legat två miljarder kronor under fastställd budget och trafiköppningen har skett ett år före tidsplan.

 Med Norra länken förbättras framkomligheten, miljön och trafiksäkerheten avsevärt i norra Stockholm. Personbilar och tung trafik som tidigare passerat norra Stockholm leds nu ner i tunnlar, istället för att köa på innerstadsgator som Valhallavägen och Lidingövägen. Det betyder kortare restider, bättre flyt och säkrare biltrafik genom norra Stockholm, Solna och Lidingö.

Trafikverket beräknar att cirka 90 procent av den tunga trafiken kommer att ledas ner i tunnlarna och totalt sett kommer trafiken att halveras på dessa gator. Det leder även till en bättre boende- och arbetsplatsmiljö, då de utsätts för mindre buller och avgaser.  Även trafiksäkerheten på dessa gator förbättras, framförallt för oskyddade trafikanter, genom den reducerade trafiken.

Förutom minskad belastning på Stockholms innerstadsgator, så förbättras miljön i Nationalstadsparken då Björnnäsvägen i Lill-Jansskogen stängs i samband med Norra länkens öppnande.

Invigningsceremonin hölls i Hagaparken i Stockholm med tal av H.M. Konung Carl XVI Gustaf, infrastrukturminister Anna Johansson, Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad Karin Wanngård.

– Idag är en viktig dag. Många har väntat länge på att vägtunneln ska bli klar för att möta de behov som finns för människor som pendlar, olika transporter, men även för miljön. Nu tar vi ett stort steg mot det framtida Stockholm, sa Kungen i sitt invigningstal.

Nytillträdde infrastrukturministern Anna Johansson talade om regeringens satsningar på infrastrukturområdet, och hur regeringen vill möta de ökade krav som ställs på transportområdet i våra växande storstäder, inte minst i Stockholmsregionen.

 

För Norra länken ger mycket goda förutsättningar för en rejäl byggexpansion i huvudstaden. Bland annat så kommer man att förnya Stockholms hamnområde i Värtan med omnejd. Här är det beslutat om att hamnområdet ska utvecklas till en sjönära stadsdel, Norra Djurgårdsstaden, med cirka 12 000 nya bostäder och 30 000 arbetsplatser som ska harmonisera med befintligt hamnområde.  Som ett led i detta ska den tunga godstrafiken successivt avvecklas till förmån för en utvecklad kryssningstrafik. Norra Djurgårdsstaden omfattar ett stort geografiskt område, där dagens befintliga stadsdelar Hjorthagen, Värtahamnen, Frihamnen och Loudden ingår.

Även Norra Stationsområdet, som tidigare varit ett ingenmansland mellan Stockholm och Solna, håller som bäst på att bebyggas och utvecklas till en helt ny stadsdel - Hagastaden. Stadsdelen som nu successivt växer fram i gränslandet mellan Stockholm och Solna ska även integreras med Karolinska Institutet och det nya universitetssjukhuset som öppnar 2016 - Nya Karolinska Solna.

En förutsättning för att kunna uppföra Hagastaden är att delar av E4/E20 och Värtabanan byggs in i tunnlar, vilket just Norra länken medför.

 

För Lidingöborna och öns näringsliv kommer det att betyda en rejäl vitamininjektion.

Genom Norra länken underlättas dramatiskt möjligheten att ta sig både till och från Lidingö. Beräkningar visar på tidsvinster på tio minuter, enkel resa, för att nå riksvägnätet. Samtidigt sker en omfattande modernisering av Lidingöbanan med invigning i mars 2015.
– I kombination med lokala stadsbyggnadsprojekt i de centrala delarna av ön, med bostadsbyggande och en utbyggnad av den lokala handeln och byggandet av den nya bron, tar Lidingö på flera plan ansvar och blir en aktiv part i regionens utveckling. Allt detta är pusselbitar som också gör Lidingö allt mer attraktivt för boende, företagare, arbetstagare och besökare till hälsans ö, säger kommunstyrelsens ordförande Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M).

Även Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande i Solna, ser med tillförsikt vad Norra länken kommer att skapa i gränslandet mellan Solna och Stockholm, där Hagastaden med 6 000 bostäder och 50 000 arbetsplatser, successivt tar form.

- Norra länken går att jämföra med när Söderledstunneln byggdes på 80-talet. Ett sår i marken täcks över och ett levande stadsliv kan växa fram, med nya kvarter och parker. Den synliga gränsen mellan Stockholm och Solna suddas ut när de två städerna växer ihop i Hagastaden. Redan om tre år flyttar de första boende in i sina nya lägenheter och tre år senare öppnar den nya t-banestationen Hagastaden, säger Pehr Granfalk.

Våren 2015 öppnar nästa del i Norra länken, den södergående sträckan mellan Norrtull och Tomteboda. Våren 2016 öppnar sträckan norrut mellan Tomteboda och Norrtull. När Norra länken är helt klar 2016 kommer den att vara fem kilometer lång varav fyra kilometer i tunnel. Den sträcker sig mellan Karlberg och Värtan i norra Stockholm och bildar ett sammanhängande trafiksystem tillsammans med Södra länken och Essingeleden.

Källor: Trafikverket, Lidingö Stad, Solna Stad

 

Fakta

Norra länken

Norra länken sträcker sig mellan Tomteboda och Värtan samt ansluter till E4 mot Uppsala vid Norrtull och Roslagsvägen vid Frescati.  

Alla vägtunnlar är enkelriktade. De är totalt 13 km, varav 9 km bergtunnlar och 4 km betongtunnlar. Under byggandet av Norra länken schaktas 1 200 000 kubikmeter berg och 400 000 kubikmeter jord. Det fyller Globen fyra gånger om.

Ovan mark byggs 2 km ny- och ombyggd väg och 1,5 km nya gång- och cykelvägar.

Över 50 entreprenader har upphandlats i projektet. Som mest har projektet sysselsatt cirka 1200 personer.

Den 30 november 2014 öppnades sträckan Norrtull respektive Frescati och Värtan. 
Våren 2015 öppnar sträckan söderut mellan Norrtull och Tomteboda. 
Våren 2016 öppnar sträckan norrut mellan Tomteboda och Norrtull. 
2019 öppnar Värtabanans tunnel.