Snart är Stockholms hjärta redo för femtio år till

Sergels torg, torget mitt i centrala Stockholm uppfördes i slutet av 1960-talet och har blivit en, kanske inte alltid älskad, modern symbol för den svenska huvudstaden.  Nu pågår den sista etappen av ett gediget upprustningsprogram av den kända platsen.  Foto: Christer Wiik
Sergels torg, torget mitt i centrala Stockholm uppfördes i slutet av 1960-talet och har blivit en, kanske inte alltid älskad, modern symbol för den svenska huvudstaden. Nu pågår den sista etappen av ett gediget upprustningsprogram av den kända platsen. Foto: Christer Wiik
Spårväg City kommer nu att förlängas i Klarabergsgatans riktning mot centralstationsområdet, vilket bland annat ger smidigare kommunikationer till och från Djurgården. Illustration: SLL
Spårväg City kommer nu att förlängas i Klarabergsgatans riktning mot centralstationsområdet, vilket bland annat ger smidigare kommunikationer till och från Djurgården. Illustration: SLL
Markarbeten längs Klarabergsgatan. Foto: Christer Wiik
Markarbeten längs Klarabergsgatan. Foto: Christer Wiik

Den för många mytomspunna platsen Sergels Torg, mitt i Stockholm City, har varit under etappvis renovering sedan 2012 och området häromkring präglas fortfarande av byggnation och trafikomläggningar. Men nästa år, 2018, ska Stockholms hjärta vara färdigrustat och därtill ha fått en efterlängtad förlängning av Spårväg City, som får koppling till Centralstationsområdet.

Renoveringsprogrammet av Sergels Torg med omnejd är ett samarbetsprojekt mellan Trafikkontoret på Stockholms stad, som är byggherre för projektet och Skanska, som sedan 2014 är projektets entreprenör.

 

Nytt tätskikt och förstärkt konstruktion

Bakgrunden till renoveringsprojektet är att gatorna i området kring Sergels Torg är byggda som ett stort däck och därunder ligger delar av Plattan, Sergelgången, butiker, lager och mycket annat. Det visades sig att ”däcket” hade börjat läcka på sina håll, och tätskiktet som ligger i gatan – det som fungerar som ett tak – därför måste bytas ut. Därtill kom man fram till att man även behövde förstärka konstruktionerna i området.

Projekt handlar i stor utsträckning om att byta tätskikt och förstärka konstruktionen på Sergels Torg med omgivande gator, bland annat Klarabergsgatan och Hamngatan. I projekt Sergels Torg ingår också att renovera den berömda obelisken mitt på Sergels Torg samt installera ny belysning i den.

Det totala området som berörs är på 31 000 kvadratmeter, motsvarande ungefär sex fotbollsplaner. När det är färdigt kommer gemene man inte att märka någon stor skillnad mot idag, då man inte ändrar gestaltningen i området. Renoveringen genomförs för att Sergels Torg ska hålla för framtidens växande Stockholm. Enligt Stockholms stads gatukontor ska anläggningen hålla minst i femtio år efter att renoveringsprogrammet är slutfört.

Spårväg City förlängs

Även Spårväg City, den idag populära spårvägen, som rullar ut från centrala Stockholm till Djurgården, kommer också att bli mer tillgänglig efter renoveringsprogrammet. Under upprustningen har spårvägens ändhållplats i city flyttats till Kungsträdgården.  Men i slutet av 2018 ska Spårväg City förlängas från Kungsträdgården via Sergels Torg till T-Centralens uppgång på Klarabergsgatan, där det ges direktanslutning till såväl tunnelbanan som Citybanan, men även nära koppling till fjärrtågen vid Stockholm Central. Det är en positiv nyhet för alla Stockholmsresenärer och turister som då kan resa med spårvagn hela vägen från Centralstationsområdet ut till Djurgården.

Källor: Stockholms stad, SLL

Fakta

Under 2017 genomförs följande arbeten i Sergels Torg-projektet:

  • tre etapper på Klarabergsgatan
  • en etapp på Sveavägen, norr om Sergelfontänen
  • en etapp i korsningen Hamngatan/Sveavägen
  • en etapp i korsningen Hamngatan/Regeringsgatan
  • två etapper med finplanering på Klarabergsgatan där det läggs markvärme och marksten

    Källa: Stockholms stad

Text: Christer Wiik