Radartornet vid Bromma flygplats flyttas

Bild: Holger Ellgaard.
Bild: Holger Ellgaard.

Regeringen ska satsa 50 miljoner kronor i den nya budgeten på att flytta radarn från Bromma flygplats. Därmed ska det bli möjligt att bygga 10.000 nya bostäder till 2020. Restriktionerna mot att bygga på höjden försvinner, eftersom radarn inte längre störs av höga hus, enligt uppgifter från regeringen till SVT. 

 

Radartornet vid Bromma flygplats, den så kallade Golfbollen, uppgraderades år 2014. Den gamla radarn hade kontrollerat flygtrafiken i Stockholm och Mälardalen sedan 1964. Och efter uppgraderingen kunde radarn avsöka hela luftrummet i östra Sverige. Men uppgraderingen skedde till priset av att radarn blev känslig för störande ekon från byggnader. På många platser infördes byggförbud eller restriktioner mot att bygga på höjden. Det har drabbat uppskattningsvis cirka 50.000 planerade lägenheter i bland annat Solna, Sundbyberg, Järfälla och Kista.

 

Men snart ska en ny radaranläggning i Uppsala ta över bevakningen av luftrummet. En anläggning som har kostnadsberäknats till 42 miljoner kronor och som Stockholms stad har vägrat att finansiera. Då nu regeringen finansierar den nya radarn i Uppsala kan därmed vissa byggförbud i Stockholm upphävas.

 

– Det här handlar om en stor, viktig förändring som möjliggör tiotusentals bostäder i Stockholms län, säger bostadsminister Peter Eriksson (MP) till SVT och fortsätter:

 

– Det här måste lösas så fort som möjligt. Jag räknar med en överenskommelse nu under hösten, pengarna är avsatta. Därefter ska man kunna dra igång projekten. Den nya anläggningen kommer att möjliggöra bygget av 10.000 nya bostäder i Stockholmsområdet till år 2020 och ytterligare 15.000 till 2030, hävdar vi i regeringen.

 

Tanken är att Golfbollen blir kvar vid Bromma flygplats eftersom den kommer att fungera som en lokal radar för flygplatsen.