Sollentuna får bidrag för linbana

Visionsbild över linbanestation Edsberg vid korsningen Danderydsvägen-Malla Silverstolpes väg. Station Edsberg är en tänkt mellanstation på sträckningen mellan Häggviks station och Väsjön. Illustration: DinellJohansson/Sollentuna kommun

Nu har det tagits ett ytterligare steg för att etablera en linbana som en kollektivtrafiklösning i Sollentuna. Naturvårdsverket uppmuntrar kommunens planer på en linbana med ett bidrag på 1 800 000 kr. Motiveringen är att linbanan möjliggör en miljömässig, social och ekonomiskt hållbar utveckling.

Sollentuna kommun har ansökt om innovationsstöd från Naturvårdsverket för åtgärden "Linbana som kollektivtrafik i Sollentuna". Det handlar om ett bidrag på drygt 16 miljoner som Naturvårdsverket delar ut inom Innovationer för hållbara städer – spetstekniker och avancerade systemlösningar. Sollentuna kommun är en av 16 sökande som beviljas ett bidrag bland de totalt 109 ansökningar Naturvårdsverket fick in. Naturvårdsverket gör sitt urval i samverkan med Boverket och Energimyndigheten.

- Det behövs nya och innovativa lösningar för att fler ska få tillgång till kollektivtrafik. Stadsbyggnadsnämnden är mycket tillfreds med att Sollentuna också i den här frågan vill vara en föregångskommun. Projektet med en linbana visar hur vi hittar nya lösningar att ta sig fram med kollektivtrafik i vår kommun, som till ytan är Sveriges åttonde minsta, säger Thomas Ardenfors (M), ordförande i stadsbyggnadsnämnden

Naturvårdsverket bedömer att linbanan är en av de ansökningar som har högst innovationsgrad, med störst möjlighet till genomförande och som främjar en miljömässig, social och ekonomiskt hållbar utveckling. Därför beviljar Naturvårdsverket Sollentuna kommun ett bidrag på 1 800 000 kronor.

Sollentuna kommun utreder just nu möjligheterna att på ett nytt och mer hållbart sätt trafikförsörja östra Sollentuna, där bland annat Edsberg och det nya bostadsområdet Väsjön är beläget. Även Göteborg arbetar för att anlägga en linbana. I övrigt är linbana ett nytt inslag i den svenska stadsbilden som har potential att i framtiden bli en naturlig del av Stockholmsregionens kollektivtrafikutbud.