Sedan mitten av 1990-talet har det genomförts en mängd större infrastrukturprojekt i Sverige och övriga Norden. Med anledning av tidningen Nordisk Infrastrukturs 20-års jubileum, tar vi här en titt i backspegeln och lyfter fram ett urval av alla dessa projekt som bidragit till samhällsutvecklingen i Nordeuropa. Sveriges största flygplats, Arlanda, har varit med om en fantastisk utvecklingsresa under alla dessa år.
Arlanda flygplats har de senaste 20 åren växt på både bredden och höjden med nya terminaler, landningsbanor och ett nytt flygtrafikledningstorn. 1998 gick det officiella startskottet för bana 3. Med bana 3 följde bygget av ett nytt flygtrafikledningstorn och en ny terminal som en tredje pir på terminal 5. Ett år innan millennieskiftet började även Arlanda Express trafikera Stockholms C- Arlanda.
Även sedan milleniumskiftet har flera viktiga milstolpar passerats för Sveriges största flygplats. Här följer en sammanfattning i kronologisk ordning: Flygresandet på Arlanda nådde en topp år 2000 med drygt 18 miljoner passagerare för att sedan minska under ett antal år till rekordlåga 15 miljoner passagerare 2003, vilket var i nivå med resandet 1997. Det innebar att det inte var någon större trängsel i de utbyggda terminalbyggnaderna eller den nya landningsbanan i början av 2000-talet och det gick knackigt för Arlanda Express.
Schengenavtalet påverkade
I och med Schengen-samarbetet 2001 fick terminal 5 en fjärde våning för att kunna skilja Schengen-passagerare från passagerare från tredje land.
Maj 2002 invigs det nya flygledartornet, en ny pir samt bana 3 av kronprinsessan Victoria. Men efter en lång och infekterad konflikt med de närliggande kommunerna kunde bana 3 itas reguljär drift först våren 2003.
2005 påbörjades bygget av Arlanda Cargo City, det nya flygfraktsområdet som sedan fått flera nya fraktterminaler.
2008 slår världens första hotell i en jumbojet, Jumbo Hostel, upp portarna på flygplatsinfarten.
2010 grundas flygplatsbolaget Swedavia som får ansvar för Sveriges 10 viktigaste flygplatser. Ytterligare ett hotell öppnar 2012, Clarion Hotel ArlandaAirport, och samma år börjar pendeltåget Stockholm-Uppsala trafikera Arlanda.
Terminal 2 byggs ut med 2500 nya kvadratmeter för nya transitytor, butiker och restauranger. Allt står klart på våren 2013. Samma år öppnar minigallerian Sky Bridge med nya restauranger. Lågprisbolaget Norwegian börjar köra långlinjer från Arlanda samma år.
Nya satsningar väntar
Det börjar nu bli trångt på Arlandas samtliga terminaler och 2013 lanserar Swedavia en utvecklingsplan för flygplatsen.
Fram till 2043 ska 13 miljarder kronor investeras i flygplatsen. Första delmålet blir att uppfylla den ökande efterfrågan på internationella förbindelser med en ny pir till terminal 5.
För övrigt blev fjolåret 2015 ett rekordår för Arlanda. Strax innan årsskiftet 2015-2016 passerade man 23 miljoner passagerare, en ökning med 3 procent jämfört med året innan.