Stockholm Outlet växer så det knakar

Stockholm Outlet har en trivsam New England-känsla med låga trähus i vitt och ljusa färger. Tillbyggnaden går i samma stil. Bild: Tengbom.
Stockholm Outlet har en trivsam New England-känsla med låga trähus i vitt och ljusa färger. Tillbyggnaden går i samma stil. Bild: Tengbom.

Under hösten kan besökarna shoppa loss i 17 nya butiker och ta en fikapaus i ett Espresso House på den utökade handelsplatsen i Barkaby.

 Den 25 november beräknas portarna öppna för det nya Stockholm Outlet i Barkaby. Intrycket av ett litet New England-samhälle med låga vita trähus med skärmtak och smala gator lever kvar men anläggningen blir nu betydligt större.

– 2 500 befintliga kvadratmeter, där den största lokalen är 1 200  kvadratmeter, renoveras och görs om till mindre lokaler på 100-500 kvadratmeter. På så sätt får vi in fler butiker. Samtidigt bygger vi nya lokaler på runt 1 500 kvadratmeter. Den äldre delen som inte renoveras fräschas upp med bland annat ny färg så att hela området får en enhetlig känsla, säger Johan Öhlund Lagerdahl, Asset Manager på Triuva Sweden som äger handelsplatsen.

Nu blir det ytterligare 17 butiker och dessutom ett Espresso House. Mode dominerar utbudet till 85-90 procent och bland de nya hyresgästerna finns Calvin Klein, By Malene Birger, John Henrik, skjortbutiken Eton och Guess. Bland nuvarande hyresgäster flyttar Hugo Boss, Tommy Hilfiger och Hope till större lokaler. Besökarna får bättre parkeringsmöjligheter och fler sittplatser på torgen. En ny huvudentré byggs mot McDonalds och det blir två nya entréer nära Dressman vid parkeringsplatsen.

Ett krav är att alla handelsplatsens butiker är välkända märken med en prisnivå som ligger 30 procent under ordinarie priser. Stockholm Outlet har runt 1,5 miljoner besökare om året trots att där inte finns någon dagligvaruhandel. Förhoppningen är att man med de nya butikerna ska locka ännu fler köpsugna.

Miljötänkande finns också med i bilden.

– Den nya delen byggs med tanke på Green Building-certifiering. Målsättningen är att hela handelsplatsen ska kunna certifieras som Green Building under 2017, hoppas Johan Öhlund Lagerdahl.

 

FAKTA

Tillbyggnad och renovering av handelsplatsen Stockholm Outlet i Barkaby.

Byggherre: Triuva Sweden Filial

Totalentreprenör: Heving & Hägglund AB

Arkitekt koncept och utformning: Tengbom

Arkitekt utförande: Wåhlin Arkitekter AB

Hyresgäster: Bland andra Happy Socks, Rönnisch, Guess, Calvin Klein, Eton, By Malene Birger och Espresso House

Totalyta: 4.000 kvadratmeter

Byggstart: Februari 2016

Färdigt: November 2016