Niam säljer Heron City i Stockholm

Foto: Holger Ellgaard
Foto: Holger Ellgaard

Niam säljer det 49 400 kvadratmeter stora köpcentrumet Heron City till ett av Varma, CapMan Nordic Real Estate och Cavendo samägt bolag. Priset uppgår till 930 miljoner kronor.

– Vi ser flera utvecklingsmöjligheter för Heron City och därför passar det utmärkt ihop med vår value-add strategi, kommenterar senior partner Ed Williams på CapMan Real Estate.

Heron City ligger i Kungens Kurva, som är ett handelsområde i södra Stockholm med cirka 20 miljoner besökare per år.  

Heron Citys största hyresgäster är SF Bio, elektronikkedjan MediaMarkt, inrednings- och möbelkedjan Mio, dagligvarukedjan Willy's och sportkedjan XXL. Heron Citys besökarantal och omsättning vuxit i takt med de senaste årens expansion av Kungens Kurva. 2015 hade Heron City 7,2 miljoner besökare.

– Varma hör till de ledande fastighetsplacerarna i Finland, men vi söker aktivt möjligheter att sprida våra fastighetsplaceringar även internationellt. Att utöka placeringsportföljen i det etablerade och växande området Kungens Kurva i södra Stockholm är en spännande möjlighet för oss, säger Ilkka Tomperi, direktör med ansvar för Varmas fastighetsplaceringar.