I dag startade bygget av nya separerade cykelbanor utmed Långholmsgatan för 35 miljoner kronor, där 10 000 cyklande stockholmare passerar under ett dygn.
Långholmsgatan är ett av stadens mest frekventerade cykelstråk med cirka 10 000 cyklister per dygn under högsäsong och binder samman de västliga delarna av söderort med innerstaden genom Västerbron och Liljeholmsbron.
Trots att cyklister vår och sommar utgör cirka 15 procent av samtliga personpassager saknar Långholmsgatan i dag helt åtgärder för cykel på del av sträckan
Nu byggs separerade – och enkelriktade – 2,25 meter breda cykelbanor i respektive riktning. Gångbanorna förblir tre meter breda. Ett bilkörfält i sydlig riktning och ett busskörfält i nordlig riktning försvinner för att få plats med de nya cykelbanorna, det senare har beslutats i samråd med SLL och ansvarig bussentreprenör.
I vinter ska allt vara klart.
En ny gågata skapas där lokalgatan mellan Högalidsgatan och Verkstadsgatan ligger idag. Parkeringarna försvinner och platsen får nya planteringar, sittytor, cykelställ samt ny belysning. Vidare förbättras möjligheten till uteserveringar för verksamhetslokalerna i den intilliggande fastigheten.
Trafiksignalen i korsningen Högalidsgatan–Långholmsgatan ersätts av en genomgående gång- och cykelbana för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten för oskyddade trafikanter. En ny genomgående gång- och cykelbana skapas även på andra sidan Långholmsgatan i korsningen med Pålsundsbacken. Busshållplatsernas väntytor breddas och rensas från möblering. På bägge sidor leds cykelbanan bakom hållplatslägena.
Av kostnaden på 35 miljoner får Stockholms stad statlig medfinansiering på 7,5 miljoner.
Sträckan från Folkskolegatan söderut till Liljeholmsbron kommer att genomföras som en etapp två i samband med att bron renoveras och gatan får ny utformning.