Större montrar och mindre alkohol

Möten och samtal är minst lika viktiga som produktpresentationer för de företag som ställer ut. Bild från Nordbygg 2014. Foto: Stockholmsmässan
Möten och samtal är minst lika viktiga som produktpresentationer för de företag som ställer ut. Bild från Nordbygg 2014. Foto: Stockholmsmässan

Då mötet och samtalet är minst lika viktigt som produktpresentationer har många företag valt att gå upp i yta i sina montrar på Nordbygg. En trend som ska ha synts på Bau 2015 som gick av stapeln i München i januari.

En annan förändring som har som syfte att stimulera till bättre möten är att flera utställare väljer bort starka drycker i montrarna. Würth gjorde det redan under Nordbygg 2014, vilket gav fler och bättre kontakter att bearbeta efter mässan. För Würth har investeringen i Nordbygg redan betalat sig i konkreta affärer.

– Vi fick mycket goda erfarenheter i form av avslutade affärer och kvalitet på möten. Vi kommer att göra samma sak när vi ställer ut 2016, säger Thomas Standfuss divisionschef bygg, Würth, i ett pressmeddelande.

Företagarna som ställer ut under Power Tool Street i B-hallen kommer att följa det exemplet under Nordbygg 2016 och inte servera något starkare än folköl. Stockholmsmässans restauranger kommer i sin tur att verka för en mer medveten och hälsosam alkoholpolicy efter önskemål från flera utställare. De kommer inte att servera drycker som kräver alkoholtillstånd i de temporära serveringsställena ute i mässhallarna.

– Vi verkar för att fler ska välja bort starka drycker i sina montrar på Nordbygg 2016. Det ger bättre affärer och en trevligare mässa för både utställare och besökare, säger Peter Söderberg, projektchef, i ett pressmeddelande.

 

Några av de företag som ställer ut på Nordbygg 2016

Grohe är ett av de 400 företag som redan bokat sin monter inför nästa Nordbygg. På Nordbygg 2016 har Grohe en omfattande monter för att ta satsningen på den svenska marknaden ett steg vidare.

– Denna gång blir det ett fokus på att befästa vår position som global marknadsledare med massor av svenskanpassade nyheter. Vår design är en viktig faktor men främst är det innovationer inom hållbarhet som kommer att stå i fokus, säger Jonas Brennwald, i ett pressmeddelande.

Även XL-Bygg har redan säkrat en plats på Nordbygg 2016.

– Nordbygg är den i särklass största byggproffsmässan i Sverige och ett bra tillfälle för både utställare och besökare att ta till sig ny information. Våra delägare och kunder förväntar sig att XL-Bygg ska vara representerade på Nordbygg 2016, säger Erik Öhlin, marknadschef.