Spaden i marken på Arlanda

Peter Neuberg, vd på JM Entreprenad, Swedavias ombud Mikael Henning, JM Entreprenads ombud Alexandra Jansson och Stockholm Arlanda Airports flygplatsdirektör Kjell-Åke Westin tar det första spadtaget för Arlandas nya driftområde.

Idag sattes spaden i marken för Arlandas nya driftområde. Som en del av av utvecklingsplanerna för flygplatsen byggs nu ett modernt, funktionellt och miljöanpassat driftområde för flygplatsens fordon. 

Det nya driftområdet består av cirka 15 nya byggnader och ombyggnation av en byggnad, hus 898, med plats för fordon så som bussar, marktjänstfordon samt plog-, sop- och blåsmaskiner – med garage, tvätt, verkstäder, kontor och övernattningsbostäder för jourpersonal till driften.

Driftområdet behöver byggas då ytan på flygplatsområdet behöver frigöras för att det ska vara möjligt att bygga en ny pir i terminal 5 som är dimensionerad för att hantera större flygplan för långdistansdestinationer. Totalt investeras cirka 1,1 miljarder kronor i projektet. Den nuvarande anläggningen saknar dessutom anpassning till dagens krav på inre och yttre miljö vilket nu kan skapas. Driftområdet byggs där SAS tekniska bas tidigare låg, mellan den nya piren, som ska byggas i terminal 5, och den tredje start- och ledningsbanan vid Halmsjön.

Uppdraget att bygga Arlandas nya driftområde har gått till JM Entreprenad.

I driftområdet byggs också ett nytt teknikhus med försörjning av fjärrvärme, fjärrkyla och el. Entreprenaden omfattar en ombyggnad på 20 000 kvadratmeter samt nybyggnad om 26 000 kvadratmeter. Entreprenadområdets yta uppgår till 125 000 kvadratmeter där omfattande markberedning kommer att ske.

Arlandas utvecklingsplaner, utöver ett helt nytt miljöanpassat driftområde, omfattar bland annat en ny pir i Terminal 5, utbyggd säkerhetskontroll liksom kommersiella ytor i samma terminal och terminalnära parkeringsplatser. Totalt under perioden 2014-2043 uppskattas investeringsvolymen för terminalutvecklingen till drygt 13 miljarder kronor. Driftområdet är en av många delar i den utvecklingsplan för Stockholm Arlanda Airport som ska säkra möjligheten för Sveriges största flygplats att växa i takt med Sveriges behov av flygtillgänglighet.

Det nya driftområdet förväntas stå klart sommaren 2018.