Ett nytt etableringsområde ställs i ordning i Älvsjö industriområde inför bygget av Gul linjes startgrop. Där ska två tunnelborrmaskiner monteras på plats innan spårtunnlarna borras ut i berget. Arbetet är en förberedelse för den nya tunnelbanelinjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö i södra Stockholm.
Startgrop byggs i höst
Gul linjes spårtunnlar ska borras med två tunnelborrmaskiner. Maskinerna är 150–200 meter långa och behöver därför monteras på plats. Det ska ske i en startgrop i Älvsjö industriområde.
Ytan ska stängslas in och därefter ska bland annat ledningsarbeten göras för anslutning av el och VA. Bygget av startgropen ska kunna börja under hösten.
Arbete pågår till september
Arbetet med etableringsområdet beräknas pågå till mitten av september och utförs vardagar klockan 07–19. Slutplanering pågår för ett ledningsarbete som väntas påverka trafiken på Varuvägen.
Arbetet utförs av Rosenqvist Entreprenad AB på uppdrag av Region Stockholm. Gul linje ska gå mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Byggstart är 2026 och byggtiden uppskattas till cirka nio år.
Källa: Region Stockholm