Den sista delen av den nya tunnelbanan på Grön linje sprängs nu ut mellan Södra Hagalund och Hagastaden, nordväst om Stockholms innerstad. Arbetet går långsammare än planerat eftersom bergarten diabas orsakar problem för bygglaget. Sprängningarna sker dessutom nära Karolinska sjukhuset och Karolinska Institutet, vilket kräver extra försiktighet.
Bångstyrigt berg på gränsen mellan Solna och Stockholm
Den nya tunnelbanan byggs helt i berg, främst i Stockholmsgranit som normalt lämpar sig väl för borrning och sprängning. Men på gränsen mellan Solna och Stockholm har bygget passerat ett diagonalt stråk av diabas som ställer högre krav på både förstärkning och tätning.
– Det har hängt med i ungefär 120 meter nu. Vanlig Stockholmsgranit är ett bra berg att borra och spränga i. Men diabasen är väldigt småblockig och uppsprucken, vilket gör att vi behöver förstärka berget efter varje salva och sedan täta, det tar tid, säger Hanna Nahlin, projektledare.
Stråket av diabas har också påverkat omkringliggande berg, som delvis omvandlats och fått sämre hållfasthet. På platsen syns hur den normalt grå graniten har färgats röd runt diabasen.
Arbete nära känsliga verksamheter
Den kvarvarande tunnelsträckan är den sista delen som återstår att spränga ut på Grön linje. Arbetet sker i ett område med flera känsliga verksamheter ovan jord.
– Vi spränger nära både Karolinska sjukhuset och Karolinska Institutet som är känsliga miljöer. Därför måste vi gå försiktigt fram och bara spränga på särskilda sprängtider, säger Hanna Nahlin.

Grön linje till Arenastaden
När utbyggnaden står klar kommer Grön linje att förlängas från Odenplan till Arenastaden i Solna. Förlängningen ska skapa fler resmöjligheter till flera av regionens snabbast växande stadsdelar. Trafikstarten planeras till 2028.
Källa: Region Stockholm