Region Stockholm har skickat ut ett förslag till länsplan för transportinfrastruktur 2026–2037 på remiss. Planen omfattar investeringar på 14,85 miljarder kronor i kollektivtrafik, cykel och vägnät under tolv år. Remisstiden löper till december 2025, varefter ett uppdaterat förslag lämnas till regeringen i januari 2026.
Länsplanen är en del av den nationella planeringen för transportinfrastruktur och revideras vart fjärde år på uppdrag av regeringen. Arbetet har skett i samarbete mellan Trafikverket, Region Stockholms trafikförvaltning och länets kommuner.
Fördelning av medel
Enligt förslaget går 64 procent av medlen till kollektivtrafik. Cykelåtgärder får 12 procent, medan 24 procent går till vägåtgärder med fokus på kapacitet, trafiksäkerhet och miljöförbättringar.
– Med länsplanen vill vi säkra långsiktiga investeringar som förbättrar vardagsresandet och skapar förutsättningar för hållbar tillväxt i hela Stockholmsregionen. Vi prioriterar kollektivtrafik, men satsar också på cykel och vägnätet för att förbättra tillgänglighet och trafiksäkerhet, säger Anton Västberg, utvecklingsdirektör vid Region Stockholm.
Nya objekt i planen
Totalt omfattar planen ett 30-tal namngivna projekt för cirka 11 miljarder kronor. Resterande 3,5 miljarder avsätts till mindre åtgärder under 75 miljoner kronor. Fyra nya objekt föreslås få finansiering:
- Samfinansiering av Årstabergs bytespunkt
- Busslänk E4 i Botkyrka kommun
- Planskildhet vid väg 226 som del av bytespunkt Flemingsberg
- Regionalt cykelstråk Vallentuna–Arninge (väg 264)
Därutöver avsätts medel för ökade kostnader i Stockholms- och Sverigeförhandlingen samt en riskreserv enligt gällande avtal.
Fortsatt process
Efter remisstiden sammanställs synpunkterna och ett uppdaterat förslag lämnas till regeringen i januari 2026. Planen fastställs slutligen av regionfullmäktige hösten 2026.
Källa: Region Stockholm